Libelle 53

Libelle 53

 

Download PDF

Richard in de weekbijlage UIT in Rotterdam in dagblad METRO van donderdag 8 december

Ook te lezen op http://www.readmetro.com/en/holland/uitrotterdam

 

Download PDF

Richard in de weekbijlage UIT in Rotterdam in dagblad METRO van donderdag 8 december

 

Download PDF

5 sterren recensie in de Theaterkrant over Midden in Winternacht

 

Lees artikel op website

Margriet | Geluksmomenten

Interview: Bas Maliepaard.
 
Houtduif
“Ik was een jaar of vijf toen ik voor het eerst in mijn eentje naar mijn tante mocht lopen. De hele dag en het hele leven lagen nog voor me. Ik liep daar met mijn tasje met mijn zwembroek erin en hoorde een houtduif. Nog steeds als ik een duif hoor koeren, denk ik aan dat geluksmoment.”
Vakantiehuis
“Ik woon in een appartement in Rotterdam, maar heb op Goeree-Overflakkee een oud vissershuisje, waar mijn vriend en ik elke week een paar nachten zijn. Het is de beste aankoop van mijn leven, want daar vind ik rust: lekker even koffiedrinken op het bankje voor het huis of met de buurvrouw praten.”
‘Marko maakt me gelukkig, omdat er geen gedoe is tussen ons, maar rust ’
Theater
“De definitie van een gelukkig leven is voor mij dat je ondanks je troubles toch met niemand zou willen ruilen. Ik heb van mijn achttiende tot mijn 27ste een zwarte periode gekend: ik zat nog in de kast en wilde voldoen aan het beeld dat mijn ouders en de mensen in mijn geboortedorp van me hadden. Pas nadat ik durfde te kiezen voor wat ik het liefste deed, op het toneel staan, kwam alles op z’n plek terecht.”
Koken
“Ik kook graag voor mijn vrienden, maar ook voor vriendinnen van mijn moeder. Gisteren nog heb ik haar panna cotta met blauwebessengelei en anderhalve liter truffelsoep gebracht. Dan zeg ik: ‘Leg straks nog wel even een krokant plakje parmaham op die soep’. En dan krijg ik even later foto’s van haar als ze er met haar vriendinnen van zit te genieten.”
Marko
“Mijn relatie met Marko maakt me gelukkig, omdat ik hem volledig kan vertrouwen en er geen gedoe is tussen ons, maar rust. Ik heb genoeg affaires met onbetrouwbare, coke-snuivende opportunisten gehad om te weten dat zo’n stabiele, kalme vriend veel fijner is dan al die zogenaamd spannende mannen. Marko houdt mij op de grond, hij zegt: ‘Je hoeft niet op die rode loper te gaan staan, maak maar gewoon mooie programma’s.’”
Luxor
“Voor veel cabaretiers is optreden in Carré het hoogst haalbare. Voor mij was dat een show in het oude Luxor, waar ik vroeger veel kwam. Met mijn vierde show was het zover. Ik kwam binnen terwijl ze mijn decor aan het opbouwen waren en schoot vol. Samen met het winnen van de cabaretprijs Poelifinario in 2012 was dit een hoogtepunt uit mijn carrière.”

 

Lees artikel op website

Richard bij RTL Late Night over Jopie Parlevliet

Richard bij RTL Late Night over Jopie Parlevliet

 

Lees artikel op website

Recensie Dagblad van het Noorden ****

Recensie Dagblad van het Noorden ****

 

"Groenendijk opereert vanuit hinderlaag"

 

Jacques J d'Ancona

 

Goed in het afschieten van kneuzen en losers, volk waar iets mee is. En per traditie meedogenloos in het affikken van de geachte theatercollega's en de slangenkuil van de televisiestudio's waar hij zo gaarne en met onrustbarend toenemende frequentie vertoeft. Richard Groenendijk. De cabaretier van het grote ego en de overval. Die niet schroomt om zijn zelfportret te spiegelen aan dat van de verrotting van een samenleving die hij zowel beschouwend als in de karikaturen spijkerhard op de hak neemt. Hilarisch vaak, en bij voorkeur vanuit diverse hinderlagen, de zaal opstokend tot een dolle, kokende pot.


Bij gelegenheid is het vals en opruiend, Met de mantel der liefde. Groenendijk is bij uitstek een verhalenman, sterk in geslepen terzijdes, slim geacteerde interrupties en het realisme van bijgekleurde anekdotes. Dat is een kwestie van techniek waarmee hij zichzelf toestaat gulzig zijn gang te gaan. Toch is er iets anders. Tegelijkertijd is hij als fatalist opmerkelijk, omdat hij het lef heeft een laag van sociale bewogenheid en diepgang te deponeren. Noem het een pleidooi, het argument voor naastenliefde, al zoekt hij met ingetogen bescheidenheid afstand tot pretentieus gedrag en opdringerige triomf. Langs enkele liedjes loopt het onvoorstelbaar indrukwekkende relaas van zijn partner Marko, die op zijn dertiende uit voormalig Joegoslavië vluchtte en in Nederland een bestemming vond. Zijn pad leidt dwars door het behoudende Goeree Overflakkee, Rotterdam en Dirksland, waar Groenendijk de cabareteske lijntjes verrassend bundelt. Hij ontwijkt die verbindingen niet. Hij houdt ze vast tot en met de dwingende kracht van de finale en is ook niet te beroerd om verantwoording af te leggen.


Zelfs in zaken van geloof en onze schrijnend hulpeloze verzorgingsstaat bijvoorbeeld.

Natuurlijk komt de uitbundige, zwarte vertekening in de komische monologen hem van pas als veroorzaker van de grote lach, al had hij op een enkele plek het schrappotlood mogen hanteren. Hoewel, de essentie van de show is toch zijn verhouding tot de oorlogswond van Marko, een man die de angst van onberedeneerbaar terrorisme en onveiligheid heeft ervaren.

 

Download PDF

'Tebbie' verkozen tot Rotterdams woord van het jaar!

'Tebbie' verkozen tot Rotterdams woord van het jaar!

 

In de rest van Nederland vragen ze: Wat heb je? Maar veel Rotterdammers zeggen: Tebbie? De lezers van huis-aan-huiskrant De Havenloods kozen 'tebbie' tot het Rotterdamse woord van 2014.

 

Cabaretier Richard Groenendijk gebruikte het woord 'tebbie' in een van zijn shows dit jaar, waardoor het woord weer helemaal in kwam: "Dat vind ik echt te gek. Je hoopt natuurlijk altijd dat er iets blijft hangen en dat mensen dit zo oppikken, ja, dat is echt geweldig."

 

Jurylid Peter van Heemst: "Tebbie, heeft echt met afstand gewonnen. De concurrenten waren 'opvrolijkfolie' en 'Polenhotel', maar de stemmers hebben massaal voor 'tebbie' gekozen."

Interview NRC

Interview NRC

Als de mensen nu maar niet denken dat het een zwaarmoedig programma is, zegt Richard Groenendijk na afloop van het gesprek. Heeft hij niet te veel gepraat over hoe belangrijk die twee serieuze thema’s zijn voor zijn nieuwe cabaretshow Met de mantel der liefde? Die is toch ook echt om te lachen.

 

Door Ron Rijghard

 

Download PDF

Recensie Telegraaf *****

Recensie Telegraaf *****

"Richard Groenendijk kwam, zag en overwon"


’Met de mantel der liefde’


Tv-kijkers zagen Richard Groenendijk de afgelopen anderhalf jaar veelvuldig voorbij komen op hun beeldbuis. Op de tribune van Ranking the Stars waar hij Mariska van Kolck aan het huilen maakte en bij Linda de Mol in Ik hou van Holland met een ontploffende doos op schoot.

 

De cabaretier geeft het in zijn nieuwe theatervoorstelling Met de mantel der liefde ruiterlijk toe: „Ik heb me als een hoer gedragen.” Maar Groenendijk doet zichzelf met dit soort tv-optredens én deze zelfdefinitie ernstig tekort. Op het toneel komt zijn ’ware’, allerminst oppervlakkige persoonlijkheid pas echt bovendrijven. Dat leverde hem voor zijn vorige programma Alle Dagen zelfs de Poelifinario op. En hoewel die personalityshow al de nodige diepgang kende, voegt hij daar nu, onder aanvoering van regisseuse Wimie Wilhelm, ook nog een vleugje engagement aan toe.

 

Dat hij daarvoor dankbaar gebruikmaakt van zijn directe omgeving, mag duidelijk zijn, want hij blijft hoe dan ook dicht bij zichzelf. En dus voert hij zijn geliefde Marko op die op zijn dertiende uit voormalig Joegoslavië vluchtte, terwijl hij zich naar eigen zeggen op die leeftijd vooral drukmaakte over het uiteenvallen van de Dolly Dots. En vol bewondering en liefde spreekt hij ook over zijn moeder die zich al veertig jaar uitslooft voor alle behoeftigen om zich heen. Maar ook andere familieleden en collega’s komen volop aan bod. Zelfs buurvrouw Corry, een oude bekende uit zijn vorig voorstelling, komt nog eens voorbij.

Het levert wederom de nodige hilarische verhalen op, die hij zo beeldend vertelt dat de opgevoerde personen voor je ogen moeiteloos tot leven komen. Richard Groenendijk bewijst opnieuw een theaterdier in hart en nieren te zijn. Dat het hem is gelukt om na het winnen van de Poelifinario weer een stapje te zetten in zijn ontwikkeling is bewonderenswaardig. Want humor mag zijn belangrijkste wapen blijven, naast zijn ontwapenende persoonlijkheid, scherpe timing, mooie liedjes en trefzekere oneliners is daar nu ook die serieuze ondertoon. Ineens gaat het ook over de dwingende invloed van religie en een falende verzorgingsstaat.


Het levert wederom de nodige hilarische verhalen op, die hij zo beeldend vertelt dat de opgevoerde personen voor je ogen moeiteloos tot leven komen. Richard Groenendijk bewijst opnieuw een theaterdier in hart en nieren te zijn. Dat het hem is gelukt om na het winnen van de Poelifinario weer een stapje te zetten in zijn ontwikkeling is bewonderenswaardig. Want humor mag zijn belangrijkste wapen blijven, naast zijn ontwapenende persoonlijkheid, scherpe timing, mooie liedjes en trefzekere oneliners is daar nu ook die serieuze ondertoon. Ineens gaat het ook over de dwingende invloed van religie en een falende verzorgingsstaat.

 

Het tilt Met de mantel der liefde naar een hoog niveau en maakt het tot een zeer compleet, niet te versmaden programma. Oftewel, Richard Groenendijk kwam, zag en overwon.

 

Esther Kleuver

 

Download PDF

Recensie Trouw ****

Recensie Trouw ****

"Een scherpere, meer geëngageerde Groenendijk"

 

RINSKE WELS

 

Met een paarsgouden kardinaalsgewaad aan komt hij op. Zet een bombastisch 'Will You Still Love Me Tomorrow' in van Carole King. Het is cabaretier Richard Groenendijk ten voeten uit. Hij houdt van overdaad. Maar in de staart van het lied zit iets liefs, kleins: hij heeft de titel vertaald in het Kroatisch, als eerbetoon aan zijn vriend Marko.

 

Zijn vorige voorstelling 'Alle Dagen' - bekroond met de Poelifinario voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van 2012 - eindigde met diezelfde Marko. Toen durfde Groenendijk alleen in het donker toe te geven dat hij verliefd was en dat hij een relatie met Marko eigenlijk doodeng vond. In die zin is 'Met de mantel der liefde' een bijzonder vervolg op 'Alle Dagen'. Een vervolg waarin hij een stapje verder gaat, zonder zijn stiel - vileine en vette grappen - te verlaten. Zo vertelt hij dat Marko op zijn dertiende zijn land uiteen zag vallen door oorlog om daarna fijntjes op te merken dat het enige dat hij zelf op die leeftijd uiteen zag vallen de Dolly Dots was.

 

Groenendijk durft, eigenlijk voor het eerst in zijn carrière, zich wat meer uit te laten over de stand van het land. Hij ergert zich dat de verzorgingsstaat betekent dat mensen die geen uitweg meer zien maar geen euthanasie krijgen maar zelf het kanaal in moeten rijden met hun autootje. Hij verweert zich tegen een Goereese dorpsgenote die, met Gods waarheid in pacht, meent hem als homo een les te moeten leren. De mantel der liefde heeft hem duidelijk sterker gemaakt en minder bang om iets te vinden, een mooie ontwikkeling.

In de voorstelling zit wederom die heerlijke zelfspot die Groenendijk zo kenmerkt en dus valt er heel veel te lachen. Over zijn collega's is hij bijvoorbeeld niet mals, maar hij spaart zichzelf ook niet. Noemt zichzelf spottend 'Bolletje Big' naast musicalsterren Lone van Roosendaal en Ellen Evers die ook zo hun eigenaardigheden blijken te hebben. Noemt zichzelf ironisch 'de kroonprins van het Nederlandse cabaret' om zijn divagedrag op vakantie voor de tegenstelling extra kleur te geven.

 

Maar door meer te kiezen voor een scherpe rand, wordt het contrast tussen de vrolijke hilariteit en de geëngageerde ernst groter. De lach is harder, de stilte erna drukkender. 'Met de mantel der liefde' is dus een mooi gecomponeerd programma waarin Groenendijk het rauwe randje niet schuwt. Hij is verder gegroeid en het einde is nog niet in zicht.

Recensie Parool ****

"Intens geestig, maar ook serieus en met een warm hart"

 

Met de mantel der liefde ****

 

MIKE PEEK

 

Met Alle dagen won Richard Groenendijk in 2012 de Poelifinario. Na twintig jaar ploeteren werd de Rotterdammer plotseling een ster en was hij te zien in zo'n beetje elk tv-programma. Hij geeft het in zijn nieuwe voorstelling ruiterlijk toe: "Ik heb me als een onderdanige hoer gedragen."

De schare nieuwe fans kent Groenendijk vooral van de vileine humor. Gelukkig laat hij ze ook kennismaken met zijn serieuze kant. Het warme hart van Met de mantel der liefde is de manier waarop hij zijn naasten beschermt: zijn 'eenvoudige' moeder tegen mensen die zich boven haar verheven voelen, zijn Kroatische vriend Marko tegen de vol-is-vol-mentaliteit. Als een gans op haar eieren slaat hij uit oprechte en ontroerende woede om zich heen.

 

Ook wie alleen komt voor de lach, zal zich niet bekocht voelen. Groenendijk is intens geestig en verstopt soms drie grappen in één zin. Hij trekt ze overal vandaan: uit de volkse familiesfeer, de gladde televisiewereld en vooral uit zijn eigen ego. Klapstuk is het verhaal over een reis naar Thailand, waar de gehuurde villa (met name de multifunctionele douchecabine) bepaald niet voldoet aan de vijfsterrenverwachtingen van meneer de cabaretier.

 

Kleine kanttekeningen: Groenendijk geeft heel wat collega-BN'ers een flinke veeg uit de pan. Dat is aanvankelijk leuk, maar komt op den duur wat relnichterig over. En een pianist moet er financieel toch wel af kunnen, inmiddels. Het zou de voorstelling net wat meer cachet geven.

Recensie NRC ****

"Groenendijk is vilein en oprecht"


Henk van Gelder

 

Richard Groenendijk opent zijn nieuwe programma met de showbiz-pathetiek van de oude Shirelles-hit Will you still love me tomorrow en frommelt onverhoeds een zijdelingse opmerking tussen de regels van het lied door: „Ik weet niet wat jullie ervan denken, maar ik vind het tot dusver een indrukwekkende opening”. Dat typeert hem: hij kan in volle ernst iets beweren of schaamteloos zijn sentimenten de vrije loop laten, maar dan opeens spottend de ban verbreken. Zo springt hij van de hak op de tak, terwijl hij toch de illusie van samenhang weet te scheppen. Omdat hij beide kanten – de oprechte cabaretier en de vileine entertainer – in zich heeft.

 

Ook in Met de mantel der liefde lijkt Groenendijk dicht bij zichzelf te blijven. Hij vertelt familieverhalen, dist privéanekdotes op en zingt enkele bijpassende liedjes. Openhartig praat hij over de wending die zijn loopbaan nam sinds zijn vorige theatersolo werd bekroond met de Poelifinario voor het beste cabaretprogramma van 2011. Jarenlang werkte hij „voor anderhalve man en een paardekop in Schubbekutterveen” zonder ooit op de televisie te mogen. Geen wonder, zegt hij, dat hij vervolgens alle tv-aanbiedingen aannam die op zijn pad kwamen: „En ik vond het enig, allemaal.” Om daar vervolgens weer een handvol verhalen over te houden die hij tot hilarische proporties opblaast door zijn kwistige gebruik van kluchtige hyperbolen. Over een dikke tante: „Waar je ook zat in de kamer, je zat er altijd wel naast.”

 

Soms lijkt het bijna alsof Groenendijk, in de regie van Wimie Wilhelm, maar wat staat te kwebbelen. Maar zijn tournures zijn onnavolgbaar, en ze komen steeds uit een onverwachte hoek.

 

Recensie Algemeen Dagblad ****

Recensie Algemeen Dagblad ****

"De mantel der liefde zit als gegoten"

 

Oergeestig is het verhaal van Groenendijks plat Rotterdams sprekende Tante Koosje Na het winnen van de Poelifinario zijn de verwachtingen voor de nieuwe voorstelling van Richard Groenendijk ineens hoogge-spannen. Kan hij met Met de mantel der liefde weer pieken? Het antwoord is een hartgrondig 'ja'.

 

STEFAN RAATGEVER

 

Voor het eerst in zijn loopbaan begint cabaretier Richard Groenendijk niet als underdog aan een nieuwe theatertournee. Voor zijn vorige show Alle dagen kreeg hij de Poelifinario, voor de beste voorstelling van het jaar. Het leverde hem niet alleen volle zalen, maar ook een glanzende televisieloopbaan op.

Zag de schouwburgportier hem bij aankomst voorheen aan voor de bestelde verwarmingsmonteur, bij de première van Met de mantel der liefde is Groenendijk een grote naam, omgeven met hooggespannen verwachtingen.

 

Tweede speler
Van druk om het niveau van Alle dagen opnieuw te halen, lijkt hij echter geen moment hinder te ondervinden. Voor Met de mantel der liefde kiest Groenendijk wederom zijn eigen leven als uitgangspunt. Maar voor het eerst is er een tweede speler die zijn bestaan beïnvloedt: eeuwige vrijgezel Richard deelt zijn leven nu met Marko, die als kind de Balkanoorlog ontvluchtte, maar desalniettemin een rotsvast geloof in de zonzijde van het leven koestert.

De tegenstelling met de fatalistische luxejunk Groenendijk blijkt een vruchtbare voedingsbodem die van begin tot einde boeit. Knap is hoe hij de aangrijpende oorlogsgeschiedenis van Marko vervlecht met hilarische familie-anekdotes, carrièredieptepunten en ander leedvermaak.

Oergeestig is het verhaal van Groenendijks plat Rotterdams sprekende Tante Koosje. Dat het relaas over niet veel meer dan badkamertegels gaat, valt amper op. In zo'n volks en licht tragisch type kan de cabaretier al zijn kwaliteiten als verteller kwijt. Hij glorieert als hij vervolgens de familie van zijn al even Rotterdamse buurvrouw ten tonele voert.

 

Gemiste kans
Muzikaal zijn Groenendijks kwaliteiten nog vrijwel onontdekt. Zonde, want hij raakt je recht in het hart met het kleine lied Jongen loos. Een gemiste kans alleen dat de muziek hierbij uit een doosje en niet van echte muzikanten komt. Want dit kan zomaar het beste theaterlied van dit seizoen zijn. In de liedtekst over een ventje dat zo graag wil varen, maar bang is voor de zee, herkennen we uiteraard Groenendijk zelf, die zich op zijn 42ste nog volledig van de wijs laat brengen door een streng christelijke vrouw die zijn homoseksualiteit veroordeelt.

Met al die intieme persoonlijke verhalen had Met de mantel der liefde gemakkelijk een navel-staarderig egodocument kunnen worden, maar Groenendijk wisselt steeds precies op tijd van toon en ritme. Zo is de voorstelling bijna net zo prachtig in balans als Alle dagen, waar elke grap in dienst stond van zijn verhaal, en opnieuw goed voor een nog uren aanhoudende glimlach.

Recensie Theaterkrant ****

Recensie Theaterkrant ****

"Een spaarlamp die steeds sterker wordt"


Dick van Teylingen

 

Met de mantel der liefde is de nieuwe voorstelling van Richard Groenendijk, winnaar van de prijs voor het beste cabaretprogramma van 2012. De mantel is indrukwekkend en met de liefde zit het ook wel goed. Het levert een sterke show op, geregisseerd door Wimie Wilhelm, waarin Groenendijk vaardig jongleert met lichte en zware thema’s.

 

Je hebt cabaretiers als vuurwerk en cabaretiers die hun carrière lang een min of meer gelijkmatig licht geven. Richard Groenendijk is meer een spaarlamp van de eerste generatie: na wat geknipper wordt het licht steeds sterker en warmer van kleur. Tussen Cameretten 1995 en de grote doorbraak in 2012 zitten zes theaterprogramma’s, optredens in musicals en liedjesprogramma’s en werk voor radio en tv. Veelzijdig is hij zeker.

Die grote doorbraak was de bekroning met de Poelifinario (voor het beste cabaretprogramma van het seizoen) van Alle dagen. Daarmee liet hij usual suspects als Theo Maassen en Jan Jaap van der Wal achter zich.

 

Het succes vertaalt zich voor zijn nieuwe programma in een vol Oude Luxor en een indrukwekkende speellijst. Omdat Groenendijk in z’n eentje op het toneel staat hoeven ook Veldhoven, Hendrik Ido Ambacht, Winschoten, Veghel, Houten en Maassluis het niet te stellen zonder Met de mantel der liefde.

Groenendijk vult het toneel schijnbaar moeiteloos: hij knalt bijna twee uur door, een pauze is er niet. Hij opent met pompeuze klanken en veel synthetisch koper, een opgepompte bewerking van Will you still love me tomorrow. Groenendijk vertaalde het nummer zelf en eindigt met de titel in het Kroatisch, als hommage aan zijn vriend Marko. Tussendoor: ‘Kweenie wat jullie dervan vinden, maar ik vind het tot nu toe een indrukwekkende opening.’

Typisch Groenendaal: hij wil uitpakken, stralen en schitteren, maar tegelijk kijkt hij met een relativerende blik naar zijn eigen gedoe, zijn onzekerheid en arrogantie, zijn verlangen naar liefde en geborgenheid en zijn angst om zich over te geven. Als hij even doorschiet in sentiment zet hij dat meteen weer recht met een stevige en ontnuchterende grap.

 

Hij dacht Marko een plezier te doen door een pak te laten maken dat geïnspireerd is op de Russisch-orthodoxe kerk. Groenendijk ziet eruit als een Renaissancistische prins. Jammer alleen dat Marko’s familie katholiek was; ingewikkeld, die Joegoslavische burgeroorlog waaruit het gezin vluchtte. Onder dat pak komen dan weer een korte broek en sokophouders tevoorschijn. Consistentie is de dood in de pot, twijfel is een deugd.

De steile gristenen die hij in Ouddorp tegenkomt hebben geen last van twijfel; zij weten precies hoe er over homoseksuelen geoordeeld gaat worden. Groenendijk werd geboren op Goeree Overflakkee, woonde er tot zijn achttiende en heeft er een vakantiehuisje.

Groenendijk blinkt ook uit in rustiek-Rotterdamse tafereeltjes. Daarvoor heeft hij heel wat familie paraat. Sommige kennissen komen van show tot show terug; aan de herkenning herken je zijn trouwe publiek. Die typetjes leveren een gemakkelijk succes op, maar Groenendijk speelt ze uitstekend uit, met goede teksten. Daarbij schakelt hij heel scherp naar een ander thema en register, van plat Rotterdams tot Shakespeares sonnet 49.

 

Behalve aan Marko is Met de mantel der liefde een eerbetoon aan zijn moeder, die in al haar eenvoud voor iedereen zorgde en in elkaar schrompelde tegenover mensen die zich oneindig veel belangrijker vonden. Groenendijk kan vermakelijk vilein uithalen naar collega’s, maar vlamt aan het einde van de voorstelling pas echt in zijn verontwaardiging tegen vertegenwoordigers van de zwartekousenkerk en van de vol-is-volmentaliteit. De eerste groep misgunt hem zijn bestaan, de tweede dat van Marko. De zaal is er doodstil bij. Met zijn weloverwogen mix van amusement en ernst bereikt hij een publiek dat zo divers is dat veel collega-cabaretiers er alleen van kunnen dromen.

 

Interview Pauw

Interview Pauw

Op vrijdag 5 december was Richard Groenendijk te gast bij Pauw over zijn nieuwe voorstelling: Met de Mantel der Liefde.

Bekijk hier de uitzending terug.

 

Lees artikel op website

Interview Uitkrant Rotterdam

Interview Uitkrant Rotterdam

Een interview over Met de Mantel der Liefde in de Rotterdamse Uitkrant.

 

Door Ellen Mannens

 

Download PDF

De Kist

De Kist

Cabaretier Richard Groenendijk is bij veel mensen vooral bekend als iemand die humor en gezelligheid brengt in het theater en op televisie. Hij heeft echter ook de laatste jaren zeven vrienden verloren aan kanker. Hij is enerzijds jaloers op een aantal diepgelovige vrienden uit het Zeelandse dorp waar hij is opgegroeid, die door hun geloof in een hiernamaals geen angst hebben voor de dood, maar het lukt hem zelf niet om in God te geloven.

Richard Groenendijk heeft lang geen serieuze relatie kunnen vinden, maar is sinds een paar jaar gelukkig met Marko. 'Pas na een jaar met Marko kwam ik erachter hoe eenzaam ik altijd geweest was.' Richard vindt het nog steeds lastig om de liefde toe te laten, omdat hij bang is om die liefde te verliezen. 'Als het goed gaat denk ik: "Er komt straks vast een vliegtuig door de ramen vliegen."'

 

Hij praat erover met Kefah Allush.

 

Lees artikel op website

Van der Vorst ziet sterren

Van der Vorst ziet sterren

Peter van der Vorst kwam langs bij Richard Groenendijk en praat met hem over de frustraties uit zijn jeugd, zijn homoseksualiteit en zijn strijd tegen de kilo's. 

 

Lees artikel op website

Interview Nu.nl

Interview Nu.nl

Richard Groenendijk is apetrots op zijn eerste cd, maar heeft niet de intentie om binnen afzienbare tijd weer de studio in te duiken.  
 
"Het was best een hele klus", vertelt de cabaretier. "Maar zeg nooit nooit. Ik zou best nog een keer met dezelfde mensen willen werken, maar vooralsnog niet. Ik ga niet voor de gouden plaat aan de muur."

 

Lees artikel op website

Interview met Revu

Interview met Revu

Hij zit al meer dan vijftien jaar in het vak. Maar pas toen hij vorig jaar de Poelifinario-cabaretprijs won en werd gevraagd voor programma's als Wie ben ik? en Ranking the Stars, schoot zijn ster ineens de hemelin. Cabaretier Richard Groenendijk: 'Een jaar geleden zei ik nog: misschien moet ik proberen eens wat meer op tv te doen, wellicht helpt dat de kaartverkoop wat. Nou, dat is aardig gelukt.'

 

Door Nathalie Huigsloot

 

Download PDF

Interview met METRO

Interview met METRO

Een interview met Richard Groenendijk over het succes na het winnen van de Poelifinario Cabaretprijs.

 

Lees artikel op website

VT Wonen op visite bij Richard

VT Wonen op visite bij Richard

De 7 woonzonden van Richard Groenendijk!

 

Download PDF

Interview met Volkskrant Magazine

Interview met Volkskrant Magazine

Richard Groenendijk, Nederlands onbekendste cabarettalent.

 

Door: Antoinette Schulderman

 

Download PDF

Interview met METRO

Interview met METRO

Interview: Cabaretier Richard Groenendijk

‘Ik zou een hele slechte Koefnoen-jongen zijn’

Met lovende kritieken werd zijn vijfde cabaretprogramma De adem van de nachtchinees onthaald. Cabaretier Richard Groenendijk (33) zet zichzelf steeds meer als personality op de kaart der grappenmakers. Ook zijn deelname aan het televisieprogramma Wie is… de Mol? was voor hem een groot avontuur. Metro sprak met Groenendijk vlak voor de laatste twee voorstellingen in zijn stad Rotterdam. Over de kunst van het grappen maken en het overlijden van ‘maatje’ Frédérique Huydts.

Vind je het jammer dat vandaag en morgen je laatste voorstellingen van De adem van de nachtchinees zijn?
“Jaaaa, dat is zeker jammer. Aan de andere kant, de show gaat ook naar Azië dat is geweldig. En omdat de show zo goed is ontvangen gaat ie volgend jaar in reprise, dan speel ik ‘m weer zestig keer.”

 

Lees artikel op website